Huachachina, nazca en Arequipa ☀️

26 juli 2018 - Arequipa, Peru

Daar ben ik weer!!

Midden in de nacht werd ik wakker. Zo kon ik toch nog even appen met het thuisfront. Zodat zij weer op de hoogte zijn dat alles hartstikke goed gaat😄. Is toch wel een groot tijdsverschil.

De vrije ochtend heb ik besteed als volgt. Eerst ontbeten en daarna om mijn reisdagboek bij te schrijven aangezien we best een drukke dag hebben gehad gisteren. Heerlijk aan het zwembad met het zonnetje op mijn gezicht. Dat is toch wel even heerlijk genieten ☀️.

Daarna alle spullen weer pakken en vertrekken we om 10.30 richting Nazca.

Bij een supermarkt gaan we stoppen om onze lunch te kopen. Ook even goed water in slaan, merk dat ik toch wel weinig drink als je zo in de bus zit. Naar de wc gaan kan wel maar liever niet 😉.

Daarna rijden we verder in onze 🚌.

Onderweg stoppen we een keertje om wat foto’s te maken bij een panorama uitzicht en daarna weer door.

Voordat we bij het hotel zijn kunnen we een paar nazca lijnen bekijken vanuit een toren. Hier moet je 3 soles voor betalen, maar toch wel leuk om het te zien. Daarna nog wat souveniers kopen en op weg naar het hotel. Sommige hebben vrije tijd en andere gaan over de nazca lijnen vliegen met een vliegtuigje. Ik heb daar niet voor gekozen i.v.m. de hoge kosten. Dus ik geniet heerlijk van het mooie weer ☀️ en kan zo nog even appen.

Sommige gaan shoppen in het centrum en blijven daar om een hapje te eten.

Ik vertrek om 19.00 met Werner, Sander en Bauke om een hapje te eten. De andere  zijn namelijk al in het centrum. Met z’n vieren eten we een hapje en daarna gaan Sander en Bauke naar het hotel terug. Werner en ik zoeken de karaoke bar want daar hadden we om 21.00 afgesproken.

Uiteindelijk is iedereen al eerder terug gegaan naar het hotel dus ook Werner er ik bestellen een taxi terug.

Eenmaal daar zitten er nog een aantal mensen een biertje te drinken en zijn van plan om weerwolven van wakkerdam te spelen. Ik bestel ook een biertje en doe gezellig mee. Het word een leuke avond met z’n allen. We hebben echt gelachen!! Ik denk dat we dit spelletje wel vaker zullen spelen.

De volgende ochtend hebben we ontbijt on 7.00. We vertrekken namelijk om 8.00 met een klein busje naar de begraafplaats van chauchilla. Hier zijn oude mummies nog in hun originele graven te vinden. Echt wel bizar om dat te zien en heel indrukwekkend!!

Daarna gaan we door naar de aquaducten. Nou die zijn hier in Peru heel anders dan in Nederland. Hier graven ze diepe kuilen die in een cirkel naar boven gaan. Het water is beneden echt heel koud. De Peruanen kunnen dit gewoon drinken maar wij moeten daar niet aan beginnen 😊.

Omdat we om 14.30 de bus 🚌 hebben naar Arequipa die ongeveer 10 tot 12 uur duurt gaan we nog even met z’n allen lunchen.

Zo kunnen we er toch een tijdje tegenaan. Deze keer mogen we niet zelf bepalen naast wie we zitten want de stoelen zijn op naam en paspoort gezet. Ik kom naast Allan te zitten.

Leraar op school, dus de eerste 6 uur kletsen we over verschillende dingen van school, vakanties die we al hebben meegemaakt etc. Nou ik kan je vertellen dat de busreis dan wel een stuk sneller gaat 😄. Helaas lukt het mij deze keer niet om te slapen in de bus.

Uiteindelijk komen we om 02.30 aan in Arequipa.

Alle tassen uit de bus en in de volgende bus die al klaar staat voor ons want om naar het hotel te komen moeten we nog 25 minuten rijden.

Eenmaal daar snel de sleutel pakken en heerlijk naar bed. Het word sowieso een korte nacht want om 10.00 vertrekken we al weer naar het centrum van Arequipa.

En daarvoor natuurlijk ook nog ontbeten worden. Het scheelt deze keer wel dat we nog 1 nacht in hetzelfde hotel slapen. Hoeven we in ieder geval niks aan de tas te doen.

Om 08.15 uiteindelijk zelf wakker geworden. Douchen en op naar het ontbijt. Een heel uitgebreid ontbijt met broodjes, fruit, yoghurt, cruesli, muesli, cornflakes enz.

Dan snel insmeren met zonnebrand en op naar het centrum.

Met z’n allen lopen we naar het centrum. Hier kun je zelf bepalen wat je gaat doen en met wie.

We besluiten met een groepje van 7 erop uit te trekken. Eerst naar een laag uitkijkpunt, daarna een hogere uitkijktoren waar je ook voor moet betalen.

Maar het uitzicht was wel adembenemend. Je kijkt uit op de vulkaan misti waar op de toppen sneeuw ligt.

Echt prachtig om te zien 😄.

Als laatste gaan we ook naar het museum Santuarios andinos. Hier ligt een mummie in ijs. Ze heet “Juanita” en er lig ook een verzameling van allemaal spullen die ook dicht bij de vulkaan gevonden zijn. Als we het museum gezien hebben volgt er nog een film. Nou het kippenvel stond op mijn lichaam.

Als laatste zien we nog de zonsondergang vanuit een dakterras. Hier gaan andere vandaag cavia eten. Maar ik heb deze nog even laten lopen. Met een groepje van 6 mannen/vrouwen zoeken we een ander eettentje uit. Hier eten we even iets en lopen daarna terug naar het hotel. Iedereen gaat op tijd naar bed. Het is namelijk best vermoeiend. Dus een goede nachtrust is niet verkeerd.

Even nog het reisverhaal afmaken zodat ik de volgende keer weer nieuwe dingen kan vertellen.

Liefs Janine