Potosí, La Paz en Cusco

7 augustus 2018 - Cuzco, Peru

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een nieuw verhaal.

Vrijdag 3 augustus niet helemaal fit opgestaan, ik ben een beetje kortademig en heb een slechte nacht gehad!Maar goed we moeten gewoon door op vakantie.

Vanochtend dus maar mijn tas ingepakt, een klein beetje gegeten en weer de bus in. Vandaag rijden we in ongeveer 6 uur naar Potosi.

Hopen dat het snel weer beter gaat, ik kan in ieder geval rustig aan doen in de bus.

We rijden nog steeds door de bergen dus de uitzichten zijn nog steeds prachtig. Ondertussen zien we nog steeds lama’s en alpaca’s lekker grazen door de bergen.

Om 13.00 komen we aan in Potosi.

Het pinnen in Bolivia lukt ook nog steeds niet. Wel een beetje gek!! Dus even contacten met Nederland en kijken wat er aan de hand is.

Hebben ze vanuit de ING het pinnen van wereld weer naar Europa gezet. Geen wonder dat ik dan niet kan pinnen 😊. Gelukkig is het binnen 1 minuut geregeld.

Ik wil heel graag mee naar de zilvermijnen, maar aangezien ik niet helemaal fit ben en de mijnen toch stoffig en klein zijn besluit ik om in het hotel te blijven.

Ik rust lekker uit en daarna als de groep terug is uit de mijnen gaan we gezamenlijk een hapje eten.

In een restaurant hebben we met z’n allen heerlijk gegeten.

Daarna nog even op souveniersjacht en dan op tijd naar bed. Iedereen heeft wel ergens last van dus het is goed om even heerlijk op tijd te gaan slapen.

De volgende ochtend om 7.00 ontbijt en dat ontbijt is wel heel slecht. Weinig keuze, broodjes van de dag ervoor en beschimmeld brood. Niet te eten dus!! Iedereen heeft het ook laten staan en is de tassen gaan pakken.

Als we dan buiten komen zien we dat het sneeuwt. Toch wel gek om dit te ervaren in augustus. Een heel groot verschil met Nederland. Wij hebben hier onze mutsen en handschoenen aan en jullie genieten lekker van de zon ☀️.

Ach ja verschil moet er wezen.

De busreis van Potosí naar La Paz duurt 10 uur. Onderweg zien we heel veel sneeuw en houden we ook nog even een sneeuwbalgevecht. Moeten er toch van profiteren ❄️.

Uiteindelijk komen we om 18.00 aan in ons hotel.

Omdat het vandaag zaterdag is gaan we een hapje eten en daarna nog een drankje doen in een pub. We sluiten de avond om 23.45 af en gaan dan slapen.

Vanmorgen om 7.00 ontbijten en dan weer de bus is. De afgelopen dagen hebben we heel veel busreizen gehad. Maar na deze dag nog maar 1 hele lange dag in de bus naar cuzco en dan is het klaar met de busreizen.

Deze dag vertrekken we naar Copacabana, omdat deze dag een feestdag is in Bolivia zien we onderweg heel veel optochten met versierde auto’s, verklede mensen en veel muziek. Het lijkt net een carnavalsoptocht maar dan zijn het auto’s in plaats van praalwagens.

Toch wel leuk om mee te maken 😄.

We hebben ook een oversteek over water. Het is geen pont zoals bij ons maar allemaal kleine houten bootjes.

Hier moeten alle auto’s en bussen plaats nemen. De bussen gaan apart en de auto’s meestal met z’n tweeën. Toch wel een heel apart gezicht. Wij gaan in groepen met een klein speedbootje.

Aangezien wij eerder zijn dan de bus voetballen we nog even op het plein. Er is een klein jongensjaren wat steeds achter de bal aanrent met een auto in z’n handen. Echt super schattig 😊.

Het enige nadeel is dat we natuurlijk ook niet door kunnen rijden dus zijn we pas om 14.30 in Copacabana. Snel de tassen in de kamer en op zoek naar een eettentje.

Aangezien we hier heerlijk aan het water zitten gaan we met z’n vijven naar een dakterras café. Heerlijk in de zon ☀️. Met wat te eten en een lekker koud biertje.

Toch wel even lekker om gewoon te genieten. We blijven hier ook echt een paar uur zitten. Daarna door voor het avond eten en nog even een potje poolen. Om 22.00 gaan we allemaal lekker naar bed. Het vriest hier namelijk en zelfs binnen in het hotel is het ijskoud ( ja een groot verschil met Nederland😜). Gelukkig hebben we wel warme dekens in de kamer.

Vanmorgen om 7.00 ontbijt en dan vertrekken we om 8.15 naar de border. Dit is ongeveer 20 minuten rijden. Allemaal weer de bus uit. Tassen mee en zorgen voor een stempel zodat we Bolivia weer uit mogen. Dan over een brug lopen, waar het jou enorm druk is want heel veel Peruanen hebben gisteren feest gevierd in Bolivia. Maar goed, uiteindelijk loopt het allemaal best vlotjes en vertrekken we op weg naar Cuzco. Onze laatste halte van deze vakantie 😢.

Maar daar heb ik natuurlijk ook nog een aantal dingen te doen en uiteindelijk is het toch ook weer fijn om naar huis te gaan 😉.

Onderweg nog een aantal stops en uiteindelijk komen we om 19.15 aan.

Snel de tassen uit de bus want we moeten door naar onze meeting voor de inca-trail.

Hier horen we wat we gaan doen en welke spullen we allemaal mee moeten nemen.

Nog even een hapje eten met een aantal mensen. Zij vertrekken morgen al met de lares trek dus die zien we pas over een aantal dagen weer. Ik ga me de komende dagen in Cusco vermaken en vertrek donderdag met de inca-trail.

Ik ben benieuwd!!

Maar dat lezen jullie de volgende keer 😉.

Groetjes Janine

1. Annie:
    9 augustus 2018
    Hoi Janine. Ik ben weer helemaal bij. Alle reisverhalen gelezen. Je maakt veel mee, leuk hoor. Nog een paar dagen van genieten!!! We zien je gauw.
    Groetjes van Annie ( en Wim natuurlijk)