Chivay, Colca canyon en Puno

29 juli 2018 - Puno, Peru

Daar ben ik weer met een nieuw verhaal.

Vanuit Arequipa zijn we vertrokken op weg naar Chivay. Dit word een tocht door de bergen heen dus gaan we echt de hoogte in!BWe stoppen nog even bij een plaatselijke supermarkt. Hier kunnen we cocabladeren kopen. Dit is goed tegen de hoogte. Het zijn kruiden waar je op moet kauwen en daarbij moet je een wit poeder bijvoegen. Je mond word er ook verdoofd van. Iedereen koopt een zakje behalve ik, ik hoef geen soort drugs 😊.

De reis duurt ongeveer 6 uur en onderweg hebben we de mooiste uitzichten. Mooie bergen met besneeuwde toppen, vulkanen,  maar ook lama’s en alpaca’s. Echt super om te zien.

Bij een heel veld met alpaca’s stoppen we even. Hier is ook een hoedster bij, we betalen haar 1 sol en dan mogen we allemaal met haar op de foto 😄.  Je merkt wel dat je al in de hoogte zit, want een kleine wandeling slaat al op je adem. Dus alles gewoon rustig aan doen.

Uiteindelijk komen we bij de hoogste pas aan. Deze is op 4950 meter en met alleen naar sneeuw! Je rijd echt tussen de besneeuwde bergtoppen. Super mooi uitzicht! Daarna door voor onze lunch. Dit is een buffet in een klein dorpje. Hier kun je dus vanalles kiezen: vis, vlees maar ook alpaca, soep, groenten en een toetje. Nou het leek wel een feestmaaltijd.

Daarna snel door naar ons hotel, zwemkleding aan en op naar de hotsprings. Deze baden zijn ongeveer 37 graden en dus heerlijk om even te ontspannen 😇. Tussendoor gaan we ook even in de rivier liggen. Echt super koud (net een dompelbadje)!! Maar wel goed voor de bloedsomloop.

Het bevalt ons alle zo goed dat we zelfs blijven tot het donker is. Omkleden is daardoor wat lastiger want er is geen licht. Eenmaal terug in het hotel even douchen, briefing en nog wat eten.

Omdat er ook een pooltafel staat spelen we nog even een paar potjes en dan is het toch echt tijd om te gaan slapen.

We moeten namelijk vroeg vertrekken morgen om de condor te kunnen spotten. Vanmorgen om 05.30 ontbijt en on 06.30 vertrekken we weer met de bus.

Bij een uitkijkpunt stoppen we. Eerst even foto’s maken en daarna handschoenen kopen. Het is hier namelijk best koud s’nachts en s’ochtends. In de hoge bergen vriest het namelijk in de nacht. Maar goed daar kunnen we ons op kleden.

Daarna door naar het punt waar we de condor kunnen spotten. Het is natuurlijk wel een echte toeristenplek. Dat is een beetje jammer, maar goed daar moeten we maar doorheen kijken.

De eerste 20 minuten gebeurt er weinig. Maar als de eerste condor is gespot komen er steeds meer. De condor vliegt op de thermiek omhoog en spreid dan zijn vleugels. Echt super gaaf om te zien!

Na het spotten van de condor gaan we een kleine wandeling maken langs de colca canyon. Hier zijn prachtige uitzichten te zien en we kunnen alvast een beetje oefenen met wandelen op hoogte. De Inca trail komt er namelijk nog aan 😅.

Dan is het tijd om weer in de bus te stappen. We vertrekken namelijk richting Puno. Onderweg stoppen we nog bij een dorp. Ook toeristisch want ze staan overal op de hoek met een alpaca een lama of een vogel zodat je hun kunt betalen voor een foto.

Er is ook een klein kerkje. Allemaal mooie beelden. Ik koop een kaarsje voor 1 sol en steek die aan voor iedereen 😇.

Daarna door naar ons hotel. Nog ongeveer 5 uur rijden. Onderweg zet ik heerlijk mijn muziek even op en ondertussen geniet ik van het mooie landschap hier.

Uiteindelijk komen we om 18.00 aan in Puno. Tassen naar de kamer en door naar het stadje om een hapje te eten.

Na het eten gaan we naar een bar toe. Vandaag vieren ze namelijk onafhankelijkheidsdag.

Met z’n allen bestellen we een cocktail en na een paar cocktails word er zelfs nog gedanst. Patrick die bij onze groep hoort staat achter de bar om de muziek te bedienen. Dus dat komt helemaal goed!

Morgenvroeg lekker uitslapen en dan rustig het stadje bekijken. Andere doen dan een tour, maar even rustig aan doen vind ik ook wel even lekker 😊.

Dit was het weer tot nu toe. Morgen vertrekken we naar Bolivia. Dus dan verschijnt er een reisverhaal vanuit daar.

Groetjes Janine

1. Antonette van der Wijst:
    29 juli 2018
    Hoi Janine
    Zo te zien en te lezen vermaak jij je wel. Leuke foto's
    Geniet ervan!!!!!
    Groetjes Jan en Antonette