De laatste dagen in Peru

15 augustus 2018 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Ja de laatste paar dagen in Peru zijn aangebroken.

Donderdag 9 augustus worden we om 5.00 opgehaald met een busje.

In ongeveer 1 uur en 45 minuten rijden we naar ollaytantambo.

Hier pakken we de trein tot routepunt km 104. Vanuit hier gaan we de incatrail lopen.

Onze gids heeft onze tickets en deelt deze uit. Daarna inchecken met het ticket en mijn paspoort. Er mogen namelijk maar een aantal mensen per dag op de incatrail lopen. Ze zijn hier ook erg strikt in!

Dan een aantal kledingstukken uit, want we moesten goed aangekleed vertrekken omdat het koud zou worden. Maar vandaag schijnt de zon volop en kan het wel 25 tot 28 graden worden.

Even insmeren met zonnebrandcreme en deet en dan zijn we er klaar voor.

We beginnen net wandelen en het zijn best flinke beklimmingen. Zeker met dit weer! Dus we moeten goed blijven drinken. Ik houd zelfs de waterfles in mijn handen om steeds kleine slokjes te drinken. Ik loop achter de gids aan en hij legt verschillende dingen uit. Hoe het hier ontstaan is, welke dieren hier leven en hoevaak hij deze tocht loopt. Toch wel leuk om dat allemaal te horen.

Dan hebben we onze eerste stop 😄. In een hutje zitten we met z’n allen, even wat eten, foto’s maken en genieten van het uitzicht.

Wat is het toch prachtig hier 😊.

We lopen ongeveer 7 uur in totaal en komen dan rond 14.00 bij de Sungate aan, vanuit hier zie je machu Picchu liggen.

Wij hebben echt geluk want het is een stralende dag ☀️.

Ach ja ze zeggen: “ je krijgt wat je verdient”. Deze trail had ik niet willen missen 😊.

Na flink wat foto’s gemaakt te hebben gaan we met een busje terug naar Agues Calientes. Bij de uitgang kun je ook nog een stempel van machu Picchu in je paspoort zetten. We verzamelen dus alle paspoorten bij elkaar en stempelen ze. Toch wel een mooi aandenken 😄.

Eenmaal met het busje aangekomen hebben we nog een flinke klim naar ons hotel toe. Niet echt ideaal na zo’n flinke wandeling maar goed niet zeuren en gewoon doorgaan.

Na een heerlijke douche gaan we dineren met de gehele groep van de incatrail en de gidsen. Een gezellige avond, maar daarna moeten we ook weer op tijd baar bed. Morgen moeten we namelijk om 04.00 verzamelen om weer terug te gaan naar machu Picchu.

Na een wat korte nacht verzamelen we met z’n allen in de lobby van het hotel.

Lunchbox ophalen en dan naar de verzamelplaats. Aangezien het regent doen we allemaal onze poncho aan. Als we verder lopen zien we al mensen in de rij staan wachten. Hier moeten wij dus ook gewoon aansluiten en wachten op de bussen die om 5.30 beginnen met rijden. Met het weer is het iets minder maar we maken er het beste van.

Ondertussen halen sommige wat koffie en kletsen we over van alles en nog wat.

De tijd gaat best snel en om 5.20 beginnen de eerste bussen al te komen.

Tijdens de busreis word het al licht, maar door het slechte weer hadden we nooit de zonsopgang kunnen zien. Jammer maar helaas.

Met onze gids lopen we door machu Picchu en hij verteld vanalles hierover. Wel jammer dat het weer niet mee zit. Na de rondleiding hebben we tijd om zelf onze tijd in te delen. Ons eerste uur zitten we op  bank in een huisje ivm de regen. Gelukkig klaart het daarna wat op en lopen we nog rond. Rond 11.30 pakken we de bus weer terug en eten we gezamenlijk bij een leuk tentje. Hier zetten ze zelfs Jenga op tafel, zodat we nog een leuk spelletje kunnen spelen met z’n allen.

Aangezien we toch een aantal uur moeten overbruggen voordat we de trein hebben is het een leuke afleiding.

Daarna nog even wat shoppen en een potje poolen en dan lopen we richting het treinstation.

Hier hebben we om 18.20 de trein richting ollantayambo. Deze rit duurt ongeveer 2 uur en vanuit daar vertrekken we net een klein busje richting Cusco. Deze reis was de slechtste van alle ritten. Geen idee waar de chauffeur last van had maar het was niet al te best.

Daarna snel naar bed om morgen naar de rainbowmountain te gaan.

Om 03.00 de wekker en om 3.30 vertrokken. Het is ongeveer 3 uur rijden voortaan we bij de stop zijn. Dit is een locaal huisje waar mensen goed voor ons willen zorgen. Het is wel erg fris omdat we al op grote hoogte zitten maar dat komt wel goed.

Eenmaal bij de rainbowmountain kun je

een keuze maken. Of lopen of op een paard. De meeste mensen kiezen toch om te lopen. Het is ongeveer 2,5 uur lopen en we mogen wel even opschieten. Want de kou wordt straks vast een erger.

De laatste beklimming is een Steilwandbeklimming van 200 meter.

Uiteindelijk het uitzicht is echt mooi. Iedereen mag foto’s maken en we gaan weer terug naar het begin.

We zijn uiteindelijk om 17.30 terug in Cusco. Iedereen snel douchen, tassen inpakken en naar de laatste meeting. Hier verteld Raul ons nog even een formulier in te vullen en bedankt ons voor de fijne tijd.

Daarna hebben we samen een diner, het afscheidsdiner in een heel goed restaurant 😊.

We halen allerlei herinneringen op en gaan dan naar bed. Om 04.15 vertrekken we namelijk naar het vliegveld.

We vliegen vanuit Cusco naar Lima, Lima naar Madrid en uiteindelijk naar Amsterdam. Allemaal prima vluchten, maar wel weinig geslapen.

Uiteindelijk landen we op maandag 13 augustus om 09.45. Daar komen papa, mama en William mij halen.

Onderweg kletsen we over de vakantie en drinken we bij “de lucht” nog even iets.

Daarna thuis aangekomen, snel de tas uitpakken en een lekkere douche. Toch wel lang geleden de douche van thuis 😉.

S’avonda heerlijk met z’n allen gegeten en nu weer terug in je eigen ritme komen. Even afwachten hoeveel last ik krijg van de jetlag.

Bedankt allemaal voor het lezen van mijn verhalen.

Misschien tot de volgende keer 😘

Groetjes Janine